top of page

Sparebank 1 Nord Norge har den beste chatboten i bank

Årets chatbot-test viser at norske banker har tatt tydelige steg i utviklingen av digitale dialogflater. Flere chatbotter leverer nå presise svar, gode forklaringer og en kommunikasjon som skaper tillit allerede i det første digitale møtet.


Samlet sett er nivået høyere enn tidligere, og bankene øverst på listen setter en ny standard for hva kunder kan forvente.


Tolv banker er testet


I årets gjennomgang er følgende banker vurdert:


SpareBank 1 Nord-Norge, SpareBank 1 Østlandet, DNB, Sparebanken Norge, SpareBank 1 Ringerike Hadeland, SpareBank 1 Sør-Norge, SpareBank 1 SMN, KLP Banken, Bank Norwegian, Storebrand Bank, Nordea og Santander.


Topp tre i chatbot-testen 2025


1. SpareBank 1 Nord-Norge. 15,0 av 18

En svært gjennomarbeidet chatbot som leverer tydelige steg, solid veiledning og et emosjonelt svar som formidler trygghet og verdi. Årets vinner.


2. SpareBank 1 Østlandet. 14,5 av 18

Imponerende helhet. Banken kombinerer presise, raske svar med en balansert og tillitvekkende kommunikasjon.


3. DNB. 14,0 av 18

Sterk prosessveiledning, god forståelse for kundens situasjon og en klar struktur i dialogen.


Hva kjennetegner bankene som lykkes?


Bankene som gjør det best, har gjennomgående tre styrker:


Presise og komplette svar

Chatbottene forklarer løsningen trinn for trinn, uten hull eller usikkerhet.


Rask og smidig dialog

Kunden får hjelp umiddelbart, uten unødvendige menyer eller avklaringer.


Tillitvekkende kommunikasjon

Seriøst, klart og relevant, også når vi stiller mer emosjonelle spørsmål.


Et løft for hele bransjen


Årets topp tre viser at chatbotter nå kan være et sterkt første møte med banken. Når presisjon og kommunikasjon kombineres, får kundene en opplevelse som både skaper verdi og bygger relasjon. Dette er gode eksempler på hvordan digitale assistenter kan styrke kundereisen når de er riktig utviklet og godt trent.

 
 
 
bottom of page