ChatGPT5 Agent. Hvem åpner døren først?
- Bjarte Lyssand
- 29. sep.
- 2 min lesing
ChatGPT Agent kan hjelpe med mye, men når den møter lukkede systemer på norske nettsider stopper det opp. Det er mye å tjene for de som først åpner for kundenes digitale assistenter, og konsekvensene vil bli store for norsk kundeservice.
Mange har nok testet ChatGPT-5 Agent for eksempel som forsikringsagent. Den gir ganske gode forslag, men klarer ikke å hente de faktiske prisene eller vilkårene. Ikke fordi teknologien ikke er moden, men fordi nettsidene ikke slipper den til. Det blir svært spennende å se hvilken bedrift som blir først til å åpne opp for at kundenes digitale agenter kan koble seg direkte på. KSIndeksundersøkelsen viser at et flertall av kundene helst vil løse saken selv, eller med hjelp av en digital assistent. Derfor kan det bli betydelig markedsvekst for de som først åpner nettsidene sine for kundens digitale agent.
For kundeservice betyr dette blant annet at kundene i økende grad vil møte kundesenteret med innsikt de har fått fra ChatGPT eller lignende modeller. Virksomhetene som åpner API-er og systemer for agenter kunne tilby helt nye kundeopplevelser. Den endrede kundedialogen vil kreve et sterkt fokus på styring, kvalitet og tillit. Det er usikkert hvordan denne fremtiden vil påvirke bemanningsbehovet i kundeservice, men det vil trolig kreve en annen type kompetanse enn det som kreves i dag.
ChatGPT vokser raskt som et alternativ til søkemotorer. Selv om Google dominerer med over 80 prosent markedsandel, håndterer ChatGPT nå 2,5 milliarder henvendelser daglig. Flere forsikringsselskaper rapporterer at kundene som ringer inn allerede har fått råd fra ChatGPT. Det betyr at kundeservice ikke er første stopp, men siste bekreftelse.
Kommentarer